Niet naar bed willen, ongehoorzaam, zeuren…Wat communiceert een kind met zijn of haar gedrag? Een standaard gebruiksaanwijzing voor opvoeden is er niet, elk kind heeft zijn eigen unieke taal, een eigen manier om zich uit te drukken.

Ik ben Hella Binnendijk, orthopedagoge en Integratief Kindertherapeut i.o. Met veel enthousiasme heb ik mijn eigen praktijk voor Integratieve Kindertherapie in hartje Amsterdam. Vorige week heb ik mijn eerste workshop gegeven aan de Nannies. Hierin stond centraal hoe belangrijk het is om een kind bewust te maken van zijn kwaliteiten en het gevoel te geven dat hij of zij gezien wordt.

In de jaren dat ik zelf oppaste, liep ik ook tegen uitdagingen aan. Kinderen die hun tanden niet willen poetsen, zo lang mogelijk willen opblijven, eerder op de i Pad willen dan afgesproken.. Hoe ga je hiermee om? Waar leg je de grens? En daarbij reageert elk kind weer anders.

Wat ik afgelopen jaren ervaren heb en in de praktijk zie wat werkt, is om het kind zelf mee te laten denken. Kinderen houden van nadenken en komen vaak met de meest creatieve oplossingen. Zo weigerde mijn oppaskind een avond om naar bed te gaan. Ik had alles geprobeerd om hem naar boven te krijgen; ‘Morgen moet je weer naar school, je ouders komen straks thuis ect’. Geen enkel van deze argumenten had het gewenste effect. Totdat ik zag wat de reden was waarom hij niet naar boven wilde. Natuurlijk wilde hij niet naar bed, het was nog veel te gezellig beneden! En daarbij wist hij heus wel dat hij naar bed moest. Ik gaf hem erkenning op zijn gevoel en stelde hem de volgende vraag; ‘Hoe wil jij naar bed gaan?’. Opeens waren we in de oceaan, al snorkelend zijn we naar boven gegaan, zwemmend heeft hij zijn tanden gepoetst en na deze avontuurlijke duik lag hij al snel in bed.

Maak het kind eigenaar van zijn of haar probleem. Geef kinderen een doel in plaats van de opdracht en laat je als ouder en Nanny verrassen.

Veel plezier!

Groet,
Hella Binnendijk

hellabinnendijk.nl